Miguel Poveda – Bulerias

Miguel PovedaMiguel Poveda or Miguel Ángel Poveda León is a young flamenco artist from Barcelona, but of course with southern roots. His appearance on the flamenco stage was noted from the first instance, and thanks to his talents, he entered the top artists’ circles – straight away. In the flamenco gypsy community, this type of the minor mode bulerias can rarely be heard. It is because the Gypsies regard the bulerias as an exclusively happy (alegre) musical form, and any serious or sad emotions are completely excluded from it. Simply, when they hear 12/8 rhythm, they just get into happy state and use the major 7th, or the harmonic minor dominant as a tonal center to express themselves. The minor mode bulerias is a “white” thing in flamenco because the Gypsies are simply not taking the bulerias musical form so seriously. As my flamenco music listening preferences evolved through time, lately I rarely stand the “white” flamenco. Meaning that I can only withstand to listen to Gypsy type singers, (regardless of their skin color) and the blackest possible singing style. Miguel Poveda is a “white type singer” (I am NOT talking about his skin color), but his melody ornaments often have the Gypsy depth of Camarón. He is one of the few “cantaores blancos” left that I can listen to for my personal pleasure…


Miguel Ángel Poveda León es un joven artista flamenco de Barcelona, pero por supuesto con raíces sureñas. Su aparición en el escenario flamenco se notó desde el primer momento, y gracias a su talento, entró en los círculos de los mejores artistas, de inmediato. En la comunidad gitana flamenca, este tipo de bulerías de modo menor rara vez se puede escuchar. Es porque los gitanos consideran a las bulerías como una forma musical exclusivamente alegre (alegre), y cualquier emoción seria o triste está completamente excluida de ella. Simplemente, cuando escuchan un ritmo de 12/8, simplemente entran en estado feliz y usan el séptimo mayor, o el dominante menor armónico como un centro tonal para expresarse. Las bulerías de modo menor son una cosa “blanca” en el flamenco, porque los gitanos simplemente no toman la forma musical de las bulerías tan en serio. Como mis preferencias de escucha de música flamenca evolucionaron a través del tiempo, últimamente rara vez puedo soportar el flamenco “blanco”, en el sentido de que solo puedo soportar escuchar cantantes gitanos (sin importar el color de su piel) y el estilo de canto más negro posible. Miguel Poveda es un cantante blanco (no estoy hablando del color de su piel), pero sus adornos de melodías a menudo tienen la profundidad de Camarón. Es uno de los pocos “cantaores blancos” que puedo escuchar por mi propio placer…

Please Login to Comment.