Narciso Yepes is a Spanish classical guitarist who comes from a city called Lorca. It is a small city in the Spanish province of Murcia. Narciso is an unavoidable figure in Spanish guitar popularisation in the second half of the 20th century. He has contributed also as an instrument innovator. He studied at the Conservatorio De Valencia, where he was the most prominent musician, from his very arrival as a student.
He made his Madrid début with the conductor Ataúlfo Argenta On 16 December 1947, performing Joaquín Rodrigo’s Concierto de Aranjuez with the Spanish National Orchestra.
He had a 10-string guitar custom-made for him, so he was able to perform certain classical guitar pieces on a higher level than on the ordinary 6-string classical guitar. The famous composition Anonymous Romance was his forte in every performance. So, in the late ’50s, some people actually believed he wrote the actual piece, although it was there for centuries.
Of course, his 10-string guitar, (which he never used much on the stage), and the EXTREMELY FAST performance of the piece, left an erasable mark on the world of classical guitar in his epoque, during the eighties…
Narciso Yepes es un guitarrista clásico español que proviene de una ciudad llamada Lorca. Es una pequeña ciudad en la provincia española de Murcia. Narciso es una figura inevitable en la popularización de la guitarra española en la segunda mitad del siglo XX. Ha contribuido también como innovador de instrumentos. Estudió en el Conservatorio de Valencia, donde fue el músico más destacado, incluso desde su llegada como estudiante.
Debutó en Madrid con el director de orquesta Ataúlfo Argenta El 16 de diciembre de 1947, interpretando el Concierto de Aranjuez de Joaquín Rodrigo con la Orquesta Nacional de España.
Tenía una guitarra de 10 cuerdas hecha a medida para él, para poder tocar ciertas piezas de guitarra clásica en un nivel más alto que en la guitarra clásica de 6 cuerdas ordinaria. La famosa composición Anonymous Romance fue su fuerte en cada actuación. Entonces, a fines de los años 50, algunas personas realmente creyeron que él escribió la pieza real, aunque estuvo allí durante siglos.
Por supuesto, su guitarra de 10 cuerdas, (que nunca usó mucho en el escenario), y la interpretación EXTREMADAMENTE RÁPIDA de la pieza, dejaron una huella inborrable en el mundo de la guitarra clásica de su época, durante los años ochenta…